Forums


PELERINAJE - DUHOVNICESTI :: Forums :: Pelerinaje : Ucraina,Crimeea ,Rusia,Serbia,Muntenegru,Israel,Grecia
<< Previous thread | Next thread >>   

PE URMELE SFINTILOR -UCRAINA -CRIMEEA

Mergi la pagina  1 [2]
Author Post
MiroslavPetras
Wed Aug 10 2011, 08:29PM

Joined: Sun Mar 22 2009, 07:38PM
Posts: 169
MANASTIREA IKERMAN-CRIMEEA
CRESTINISM APOSTOLIC-SFANTUL CLEMENT ROMANUL UCENICUL SFANTULUI APOSTOL PETRU



Actuala Crimeea - antica Taurida - peninsula situata in nordul Marii Negre, punct strategic militar, bogat furnizor de grane si sare, devine colonie greceasca inca din secolul 5 inainte de Hristos, cand grecii infiinteaza aici puternica cetate-port Chersonesos (actualul Sevastopol, in vest), iar in est cetatile Feodosia si Bosforus.
Deja din anul 15 dupa Hristos zona sudica, stancoasa a peninsulei devine colonie romana, margine de imperiu, facilitand astfel circulatia primilor crestini spre aceste pamanturi pagane. Sf. Apostol Andrei cel Intai Chemat a desfasurat o ampla lucrare de increstinare de-a lungul tarmurilor Marii Negre, pornind din sudul acesteia - din actualul teritoriu al Turciei, mergand in partile de rasarit ale marii, in Georgia de azi, acolo unde insotitorul sau, Sf. Apostol Simon Cananeul avea sa fie martirizat si inmormantat in muntii Abhaziei.

In nordul Marii Negre, in Pont ( Dobrogea) si in Chersonesos (Crimeea), Sf. Apostol Andrei a ramas timp indelungat, binevestind si invatand pe toti si multi au crezut in Hristos si s-au botezat. Din Chersonesos, Sf. Apostol Andrei si ucenicii sai au urcat, cu voia Domnului, pe raul Nipru si au ajuns pana la actualul Kiev, pe colina caruia avea sa infiga o cruce si sa prooroceasca ceea ce avea sa se implineasca peste o mie de ani ( sec. XI): "In acel loc harul lui Dumnezeu va straluci cu putere, acolo se vor inalta multe biserici si de aici se va lumina tot pamantul rusesc prin sfantul botez". Dupa spusele cronicarului Nestor, Sf. Apostol Andrei a mers mai catre nord, spre Novgorod, de unde plutind pe raul Volhov a ajuns la Lacul Ladoga pe insula Valaam (langa Cercul Polar de Nord), convertind la crestinism vrajitorii care locuiau acolo si intemeind o biserica crestina. Apoi, pe calea marii, Sf. Ap Andrei avea sa se indrepte spre Grecia, in Patras - locul muceniciei sale.

Daca nordul Rusiei avea sa mai astepte inca zece secole pana la increstinarea deplina a intregului popor, aici in sudul Crimeii la Ikerman,descoperim in doar o singura biserica-pestera cu 3 paraclise successive, ceea ce demonstreaza ca istoria crestinismului se va fi derulat fara nici o intrerupere din chiar secolul intai pana azi.
In biserica rupestra din Manastirea Inkerman un paraclis este inchinat Sf. Apostol Andrei si reprezinta de fapt chiar pestera in care a locuit sfantul apostol si ucenicii sai; un al doilea paraclis (cel mai mare, in care se slujeste) este inchinat Sfantul Clement – papa al Romei, ucenicul Sf. Ap. Petru, exilat de Imparatul Traian la Chersonese si martirizat la anul 99; un al treilea paraclis este inchinat Sf. Martin papa al Romei exilat in anul 655 si care avea sa mai traiasca aici doar 103 zile; urmatorul paraclis – ultimul – este de fapt fosta trapeza de pe vreme Sfantul Clement.

La momentul la care Sfantul Clement a fost exilat in colonia greceasca de la marginea de nord a Imperiului Roman, a aflat acolo mai mult de doua mii de crestini care erau osanditi sa taie piatra in munti. Sfantul arhiereu a fost bine primit de ei, muncind impreuna cu acestia i-a mangaiat cu cuvantul si, prin rugaciune, a savarsit minunea izvorarii de apa din piatra seaca, pentru ca aflase nevoia pe care acesti lucratori crestini o aveau: singurul izvor era la sase stadii – peste un kilometru – distanta.

A iesit vestea despre acea minune si mult popor din imprejurimi a crezut in adevaratul Dumnezeu si s-a botezat chiar in acel izvor. Se spune ca atat de mult popor pagan a adus la credinta Sfantul Clement, incat boteza in fiecare zi mai mult de cinci sute de suflete. Auzind insa Imparatul Traian de aceasta convertire masiva la crestinism, a poruncit ca Sfantul Clement sa fie omorat prin inecare, asa incat l-au legat de o ancora si i-au dat drumul in mare, ca sa nu mai gaseasca crestinii trupul sau cel sfant.

La rugaciunile a doi dintre ucenicii sai, Cornelie si Fiv, Domnul a aratat in adancul marii o biserica de marmura in care erau moastele Sf .Clement, alaturi de ancora – insa aceste sfinte moaste nu au iesit la suprafata apei decat la rugaciunea Sfintilor Chiril si Metodie (sec IX). Moastele Sfantului Clement au ramas in Crimeea pana in secolul X, cand Sf. Cneaz Vladimir – dupa botezul sau crestin petrecut tot in Hersones a luat capul si sfintele moaste si le-a dus la Kiev. Incepand cu anul 1993, particele din sfintele moaste au fost impartite multor manastiri (sunt si la Inkerman) iar capul Sfantul Clement este la Lavra Pecerska din Kiev, printre capetele izvoratoare de mir. Despre acest mir se spune ca o picatura sfinteste o mare.


[ Edited Tue Apr 22 2014, 07:43PM ]
Back to top
MiroslavPetras
Thu Aug 11 2011, 01:05PM

Joined: Sun Mar 22 2009, 07:38PM
Posts: 169
MANASTIREA SFANTUL GHEORGHE BIRUITORUL


Continuitatea vietii crestine intre sec. I – sec.VII ( Sf. Martin) si sec. IX (Sf. Vladimir, increstinatorul intregii Rusii) se afla intr-o stransa legatura cu cei 7 sfinti episcopi martiri din secolul IV.

Pe muntele Fiolent (o alta suburbie a Sinferopolului ) se afla Manstirea Sf. Gheorghe impreuna cu pestera inchinata acestor 7 sfinti episcopi din Herson martirizati in anii 304-305, intre care se numara si Sf Mucenic Efrem Episcop al Tomisului, exilat in Crimeea. Acestia sunt pomeniti si in calenadrul nostru, in data de 7 martie.

In secolul VIII o corabie greceasca a naufragiat in apropierea Hersonului, in timpul unei furtuni. Marinarii s-au rugat cu credinta Sf. Gheorghe, patronul lor, si marea s-a linistit iar oamenii s-au putut salva pe stanca inalta de care s-a zdrobit corabia. In varful stancii au gasit o icoana a Sf. Gheorghe, salvatorul lor. Pe stanca au asezat Crucea lui Hristos, semn de biruinta.

Toti marinarii s-au calugarit, intemeind aici pe tarmul abrupt Manastirea Sf .Gheorghe, locas care include o pestera in care a stat si Sf . Apostol Andrei. Pana in secolul XVIII, pana la unirea Crimeii cu Rusia, manastirea a apartinut direct Patriarhiei Constantinopolului.

Interesant este ca Tarul Nicolae al II-lea ( martirizat in 1918) a sosit odata neanuntat la manastirea Sf. Gheorghe din Simferopol, iar atunci, pentru prima oara, trei stareti vazatori cu duhul, zavorati, au iesit din izolare si I s-au inchinat, ingenunchind. Insusi egumenul manastirii i-a vazut atunci, pentru prima oara, pe cei trei nevoitori zavorati.

Monahii rusi sustin ca in timpul vietii sale, 19 stareti vazatori cu duhul din toata Rusia i-ar fi prevestit tarului Nicolae al II-lea sfarsitul sau mucenicesc, spre salvarea poporului rus in fata Domnului.

Panouri mari publicitare la margini de sosele. Unul atrage in mod deosebit atentia: o doamna (probabil politician), sobra, se intreaba: Crimeea – a rusilor? Mai departe, acelasi panou, acelasi chip, dar alta intrebare: Crimeea – a ucrainienilor? La mica distanta, din nou aceeasi doamna politician cu o alta varianta: Crimeea – a tatarilor? Chiar asa, stau acum si ma gandesc, a cui este de fapt Crimeea? Nu exista un popor astfel denumit, nu exista o limba specifica. Statistica spune sec: la anul 2001 sunt 58% rusi, 24% ucrainieni, 12% tatari, restul nu este semnificativ.

In decursul istoriei sale zbuciumate, de margine de imperii, multe civilizatii si-au revendicat Crimeea: anticii taurizi, greci, romani, persi, goti, turci, bulgari, bizantini, venetiei si genovezi, tatari, rusi… Si chiar daca straturi de cultura si-au pus amprenta creind un mix cultural exotic, Crimeea a ramas ortodoxa din secolul intai pana azi, doar ea si Dumnezeu stiind suferintele crestinilor adunati in grote. Revendicandu-se acum, pe buna dreptate, leaganul ortodoxiei ruse.


[ Edited Tue Apr 22 2014, 07:44PM ]
Back to top
MiroslavPetras
Thu Aug 11 2011, 01:22PM

Joined: Sun Mar 22 2009, 07:38PM
Posts: 169
MUNTELE SFANT AL UCRAINEI
LAVRA SVEATOGORSK


Lavra Sviatohirsk, cunoscuta si sub denumirea de Manastirea Pesterilor, este o veche manastire ortodoxa aflata in apropierea localitatii Sviatohirsk. A nu se confunda localitatea ucraineana Sviatohirsk, cu localitatea ruseasca Svetogorsk. De la Simferopol si pana la Lavra Sviatohirsk se parcurg 740 de kilometri. Lavra isi inalta turlele bisericilor pe malul drept al raului Seversky Donets.

Aceasta localitate se afla in judetul Donetsk, asezat in estul Ucrainei.Ucraina, numita adesea si "Rusia Mica", pastreaza pana astazi trei dintre cele cinci mari lavre ale intregului spatiu slav, si anume: Lavra Poceaev, Lavra Pecerska din Kiev si Lavra Sviatohirsk, toate avand drept hram Adormirea Maicii Domnului.

Lavra Sviatohirsk, insufletita de o obste de calugari, este o adevarata perla a Ortodoxiei, fiind numita si "Muntele Sfant" al Ucrainei. Biserica de pe stanca este inchinata Sfantului Ierarh Nicolae, din aceasta putandu-se intra intr-o serie de pesteri si tunele subterane. Icoana Maicii Domnului, facatoare de minuni, se afla in biserica cea mare a manastirii.
In aceasta manastire rupestra a vietuit, intre anii 1795-1867, Sfantul Ioan de Sviatohirsk, sihastru si mare facator de minuni, ale carui Sfinte Moaste se pastreaza astazi in biserica manastirii.

Numele locului se traduce prin "Dealul Sfant".
Primii calugari s-au asezat pe acest deal in cadrul secolelor XIV-XV. Primul document care mentioneaza existenta manastirii dateaza din anul 1526. In anul 1624, manastirea a fost oficial recunoscuta drept "Manastirea Adormirea Maicii Domnului - Sviatohirsk.

In vremea Kanatului din Crimeea, cand conducerea politica s-a aflat in mana tatarilor, manastirea de pe Dealul cel Sfant a fost cotropita de mai multe ori, astfel pierzandu-si multe dintre podoabele ei liturgice. In cadrul Imperiului Rus, manastirea din Sviatohirsk a ocupat un rol important, motiv pentru care a si fost numita "Lavra Sfanta Treime a Sfantului Serghie, din sud-vest"; acest nume o compara cu mareata lavra din Rusia.

In anul 1787, cu ajutorul Ecaterinei a II-a cea Mare, sub care se afla conducerea politica a vremii, s-a restaurat integral manastirea. In anul 1844, manastirea a fost reparata inca o data, de aceasta data lucrarile fiind sponsorizate de catre Mikhailovich Potemkin si de sotia lui, Tatiana Borisovna.

Pentru urmatorii 70 de ani, pana in anul 1914, Manastirea Sviatohirsk a fost vazuta ca una dintre cele mai importante manastiri ortodoxe din intregul Imperiu Rus. Pana spre inceputul Primului Razboi Mondial, manastirea de pe Muntele cel Sfant al Ucrainei a fost locuita de o obste de aproximativ 600 de calugari.Catedrala Adormirea Maicii Domnului, adica biserica cea mare a lavrei, a fost proiectata de catre arhitectul Alexey Gornostaev, care a lucrat si o clopotnita traditionala, in stil bizantin.

In anul 1917, conducerea politica a ajuns in mana comunistilor. Astfel, in anul 1922, manastirea a avut mult de suferit, unele dintre cladirile acesteia fiind transformate in locuinte de odihna pentru unii lideri comunisti.In jurul anului 1930, manastirea a fost distrusa de comunisti, impreuna cu alte asemenea locasuri din Uniunea Sovietica. Pana la demolarea acestuia, complexul monahal de la Sviatohirsk era alcatuit din urmatoarele cladiri: un atelier de lucru, mori de vant, diverse alte ateliere si cateva cladiri de marfuri. In anul 1991, dupa caderea regimului comunist si dupa recastigarea independentei, Manastirea Sviatohirsk a fost imediat reparata si redeschisa. In anul 2004, in mod oficial, manastirea a primit statutul de Lavra Ordodoxiei din Ucraina. Obstea de calugari numara mai bine de 100 de vietuitori, numar care creste anual.



[ Edited Sat Mar 28 2015, 12:19PM ]
Back to top
MiroslavPetras
Thu Aug 11 2011, 02:19PM

Joined: Sun Mar 22 2009, 07:38PM
Posts: 169
SFANTUL ATANASIE PATELARIE PATRIARHUL CONSTANTINOPOLULUI
HARKOV-CATEDRALA BUNA-VESTIRE



Sfântul Atanasie Patelarie s-a născut în anul 1580 în oraşul Rethimno din insula Creta, primind la botez numele de Alexios. După ce studiază la înaltele şcoli din insula natală, Alexios intră în viaţa călugărească, mai întâi la Mănăstirea „Sf. Ecaterina“ din Muntele Sinai, unde va fi călugărit cu numele de Anania, iar mai apoi la Mănăstirea „Sf. Atanasie“ din Tesalonic. În scurt timp ajunge la Muntele Athos, intrând în obştea Mănăstirii Esfigmenu (sau Xeropotam). De aici pleacă în pelerinaj la Locurile Sfinte şi la vechea mănăstire din Sinai. Sfârşindu-şi călătoria, se întoarce în Sfântul Munte, găsindu-şi un loc retras aproape de Kareia, unde petrece în rugăciune, post şi priveghere.

Aici este hirotonit ieromonah, primind numele de Atanasie.În anul 1626, o veche scriere grecească arată că Sfântul Atanasie se afla în Ţara Românească, unde profesa ca dascăl pentru fii de boieri.Datorită virtuţilor şi cunoştinţelor sale, patriarhul ecumenic Chiril Lucaris îl cheamă pe Sfântul Atanasie la Constantinopol. În anul 1631 este ales Mitropolit al Tesalonicului, iar trei ani mai târziu, pentru scurtă vreme, Sfântul Atanasie va ocupa şi scaunul patriarhal al Constantinopolului.
Pe când încă era mitropolit al Tesalonicului, Sfântul Atanasie a avut de înfruntat presiunile orânduirii turce, care cerea noi taxe. A suferit chinuri şi umilinţe care îl fac să părăsească eparhia şi să ia calea pribegiei. Ajunge la Roma, dar aici este profund dezamăgit: i se cerea să accepte şi să iscălească o mărturisire de credinţă catolică în schimbul ajutorului pe care-l sperase.

Sfântul Ierarh va găsi însă sprijin şi ocrotire în Ţara Moldovei.
Cu învoirea voievodului Vasile Lupu şi cu încuviinţarea Sfântului Mitropolit Varlaam al Moldovei, patriarhul ecumenic Atanasie este găzduit la Mănăstirea „Sfântul Nicolae“ din Galaţi, în anul 1642, unde va sluji până prin 1653, când pleacă după ajutoare în Rusia.
Un călător contemporan cu Sfântul Atanasie, diaconul Paul de Alep, ne informează că patriarhul Atanasie avea în grija sa şi păstorirea credincioşilor din Brăila, oraş aflat sub stăpânire otomană şi unde se găsea sediul Mitropoliei Proilaviei.

Cu siguranţă că mitropolitul îi încredinţase Sfântului Atanasie dreptul de a hirotoni preoţi şi diaconi, pentru partea de sud a Moldovei, şi de a îndruma viaţa credincioşilor de la Dunăre. Sfântul Ierarh se îngrijea şi de biserica Mănăstirii „Sfântul Nicolae“, pe care, într-o scrisoare înmânată ţarului Rusiei, în vara anului 1653, o numeşte „mănăstirea mea de la Galaţi“.
Deşi avea o vârstă venerabilă (74 de ani), multele trebuinţe ale mănăstirii îl determină pe fostul patriarh să plece în Rusia, sperând în ajutorul ţarului.

Pe drumul de întoarcere spre Galaţi, în anul 1654, obosit de greutatea drumului, Sfântul Atanasie îşi dă sufletul în mâinile lui Dumnezeu la Mănăstirea „Schimbarea la Faţă“ din Lubensk, în Rusia Mică (Ucraina de astăzi), la 5 aprilie 1654, în a treia zi a Sfintelor Paşti. Înveşmântat cu toate însemnele ierarhice, este înmormântat în jilţ, fiind înhumat într-un mormânt săpat sub soleea bisericii, în faţa sfântului altar. Acest mod de îngropare l-a făcut cunoscut pe Sfântul Atanasie în lumea slavă sub denumirea de Atanasie sideaşcii, adică „sfântul care şade“ (stă pe tron).

După opt ani de la mutarea sa la veşnicele lăcaşuri, prin descoperire dumnezeiască, trupul fericitului patriarh Atanasie s-a aflat neputrezit. Cu binecuvântarea mitropolitului Kievului, sfintele moaşte au fost aşezate cu mare cinste şi evlavie în partea dreaptă a bisericii, în ziua de 1 februarie 1662, iar pomenirea sa s-a hotărât a se face în fiecare an, la 2 mai, ziua cinstirii Sfântului Atanasie cel Mare.Tot in aceasta catedrala se mai afla moastele a doi sfinti :Alexandru si Marcu.


Astăzi, sfintele sale moaşte, care săvârşesc multe minuni, se păstrează în Catedrala „Buna Vestire“ din Harkov, într-o raclă aşezată lângă altarul din partea dreaptă a sfântului lăcaş.
Cinstit la Dunărea de Jos
Deşi puţin cunoscut în rândurile credincioşilor gălăţeni, Bunul Dumnezeu, „Cel ce este minunat întru Sfinţii Săi“, l-a readus pe Sfântul Atanasie în evlavia creştinilor de la Dunărea de Jos.
Astfel, în data de 12 octombrie 2000, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului împreună cu patriarhul de vie memorie al Bisericii Ortodoxe Române, Teoctist, au binecuvântat o placă omagială pe peretele de la intrarea în Biserica „Sfântul Nicolae“, pe care este gravată următoarea inscripţie: „În această biserică a slujit între anii 1642-1653 patriarhul ecumenic Atanasie Patelarie, alungat de turci de pe tronul Constantinopolului, stabilindu-şi reşedinţa în chiliile Mănăstirii „Sfântul Nicolae“, cu îngăduinţa voievodului Moldovei - Vasile Lupu. S-a aşezat această comemorativă placă astăzi, 12 octombrie 2000, de către Sanctitatea Sa Bartolomeu I, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, şi de Preafericitul Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, din iniţiativa Preasfinţitului Casian, Episcopul Dunării de Jos“.

Prima slujbă închinată Sfântului Atanasie în ţara noastră s-a săvârşit în Biserica parohială „Sfântul Nicolae“ din Galaţi, în zilele de 1-2 mai 2004, la care a participat şi chiriarhul Dunării de Jos.
Apoi, ca urmare a unei intense corespondenţe purtate, începând cu anul 2003, între Înalt Preasfinţitul Mitropolit Nicodim al Harkovului şi Bogoduhovului şi Preasfinţitul Episcop Casian, ierarhul ucrainean a răspuns cu bunăvoinţă solicitării chiriarhului Dunării de Jos şi a oferit în dar o frumoasă icoană a Sfântului Atanasie, în care se păstrează şi o părticică din moaştele sfântului ierarh.

În luna octombrie a anului 2004, o delegaţie a Eparhiei Dunării de Jos a efectuat un pelerinaj la Harkov, de unde a adus la Galaţi cinstitele moaşte mult aşteptate. Sfintele moaste au fost primite cu mare entuziasm la Catedrala episcopală, în ziua de 26 octombrie 2004, de către Preasfinţitul Casian, înconjurat de preoţi, monahi, reprezentanţi ai autorităţilor locale, studenţi, seminarişti, profesori şi elevi şi numeroşi credincioşi.
După 350 de ani de la mutarea la Domnul, Sfântul Atanasie a intrat, astfel, în calendarul spiritual al zonei Dunării de Jos. Sfintele sale moaşte sunt venerate an de an de mii de credincioşi, atât la ziua de prăznuire a sfântului, cât şi cu prilejul altor pelerinaje, procesiuni şi manifestări creştine. Biserica Mănăstirii „Sf. Nicolae“ din Galaţi, astăzi biserică parohială, a primit ca ocrotitor spiritual şi pe Sfântul Atanasie, iar, la iniţiativa ierarhului locului, o nouă biserică, construită în cartierul Micro 18 din Galaţi, a fost închinată ocrotirii aceluiaşi mare ierarh şi sfânt al Bisericii Ortodoxe.

Din darul lui Dumnezeu, credincioşii de aici îl au din nou printre ei pe Sfântul Atanasie, prin părticica moaştelor sale, dar şi prin binecuvântarea şi ocrotirea sa. Ca şi la Harkov, şi la Galaţi, dreptmăritorii creştini se roagă neîncetat Sfântului Ierarh Atanasie, iar sfântul le vine grabnic în ajutor, căci, an de an, o minune se întâmplă mereu la sfintele sale moaşte: slujitorii care schimbă sfinţitele veşminte arhiereşti ale Sfântului dau mărturie că, de fiecare dată, tălpile ciorapilor de lână pe care le pun în picioarele sfântului sunt tocite şi găurite, deşi celelalte odăjdii sunt neatinse - Sfântul „aleargă“ în continuare spre ajutorul celor ce îl cheamă în rugăciune.



[ Edited Fri Aug 12 2011, 06:00PM ]
Back to top
MiroslavPetras
Tue Mar 13 2012, 08:32AM

Joined: Sun Mar 22 2009, 07:38PM
Posts: 169
DOAMNE IISUSE HRISTOASE FIUL LUI DUMNEZEU MILUESTE-MA PE MINE PACATOSUL !


[ Edited Tue Mar 13 2012, 08:58AM ]
Back to top
Mergi la pagina  1 [2]
Moderators: admin, MiroslavPetras

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF
Powered by e107 Forum System